poniedziałek, 11 grudnia 2017

Ciasteczka z biala czekolada i makiem.



Ciag dalszy ciasteczek :) Dzis ma dla Was przepis na kruche i slodkie ciasteczka z dodatkiem bialej czekolady i maku. Cytrynowy lukier przelamuje slodycz ciasteczek i sprawia, ze sa uzalezniajaco pyszne :) Z podanej ilosci skladnikow wychodzi 12-16 sztuk w zaleznosci od tego jak duze porcje ciasta nalozymy na blache. Zamiast skorki cytrynowej mozna dodac skorke starta z pomaranczy a do lukru swiezo wycisniety sok pomaranczowy. Goraco polecam :)



Ciasteczka z biala czekolada i makiem
*inspiracja: Kessy Bona "Zuckerwölkchen und Sahneküsschen"

Skladniki na 12-16 sztuk:
40 g maku
75 ml mleka
1 lyzka cukru + 70 g cukru
80 g miekkiego masla
skorka starta z 1 cytryny
szczypta soli
1 jajko (M)
50 g kuwertury z bialej czekolady
100 g maki pszennej
1 szczypta sody oczyszczonej (na czubek noza)
1 szczypta proszku do pieczenia (na czubek noza)
50 g mielonych migdalow

Lukier:
ok. 80 g cukru pudru
kilka kropli soku z cytryny

Piekarnik rozgrzac do temp. 160°C (z termoobiegiem). Dwie duze blachy z wyposazenia piekarnika wylozyc papierem od pieczenia.

Mak wsypac do rondelka, wlac mleko i dodac 1 lyzke cukru. Zagotowac i gotowac ok. 10 min. na malym ogniu az cale mleko wyparuje. Wystudzic.

Do misy miksera wlozyc miekkie maslo, dodac 70 g cukru, skorke z cytryny, szczypte soli i wystudzony mak, zmiksowac na gladka i puszysta mase. Dodac jajko, ponownie zmiksowac. Kuwerture z bialej czekolady drobno posiekac, dodac do masy, wymieszac. Make wymieszac z proszkiem do pieczenia, soda i mielonymi migdalami, dodac do masy, wymieszac za pomoca szpatulki.

Za pomoca lyzki nabierac porcje ciasta i ukladac je na przygotowanych blachach (ciastka rosna na boki podczas pieczenia wiec nalezy zachowac odpowiednie odstepy). Wstawic blache do nagrzanego piekarnika i piec ciasteczka przez 10-12 min. az beda lekko zrumienione.

Upieczone ciasteczka wyjac z piekarnika i przelozyc na kuchenna kratke aby calkowicie wystygly.

Z cukru pudru i soku z cytryny przygotowac lukier. Udekorowac ciasteczka tworzac dekoracyjne paski. Zostawic na kuchennej kratce aby lukier zastygl.


piątek, 8 grudnia 2017

Serduszka z cynamonowym cukrem.


W mojej kuchni juz od tygodnia pachnie korzennymi przyprawami... Pisalam w poprzednim poscie, ze rozpoczelam pieczenie ciasteczek. Pierwsze cztery tury ciastek mam juz za soba (kolejne przepisy czekaja juz w kolejce:) Dzis chcialam podzielic sie z Wami pierwszym przepisem na proste ciasteczka z cynamonowym cukrem. Ciasteczka sa pyszne, kruche i mocno cynamonowe. Idealne do chrupania do popoludniowej kawy ale takze jako slodki prezent dla bliskich. Goraco polecam :)



Serduszka z cynamonowym cukrem

Skladniki na okolo 60-70 sztuk:
225 g maki pszennej
100 g + 60 g cukru
1 jajko (M)
szczypta soli
3 lyzeczki mielonego cynamonu
150 g zimnego masla

Jajko rozbic, oddzielic zoltko od bialka (bialko przelozyc do miseczki i wstawic je do lodowki).

Make przelozyc do misy miksera, dodac 100 g cukru, szczypte soli i 2 lyzeczki cynamonu. Nastepnie dodac zimne maslo w kawalkach, zoltko jajka i ew. 1 lyzke zimnej wody. Zmiksowac szybko na gladka mase. Uformowac z ciasta kule, zawinac je w folie spozywcza i wlozyc na ok. 1 godz. do lodowki.

Pozostale 60 g cukru wymieszac z pozostala 1 lyzeczka cynamonu, odstawic na bok. Dwie duze blachy z wyposazenia piekarnika wylozyc papierem do pieczenia. Piekarnik rozgrzac do temp. 200°C.

Schlodzone ciasto wyjac z lodowki, rozwalkowac na stolnicy lekko posypanej maka na grubosc 2-3 mm. Za pomoca foremki do ciastek w ksztalcie serca wycinac ciasteczka i ukladac je na przygotowanych blachach (pozostale po wycieciu ciastek ciasto zagniesc ponownie i wyciac z nich kolejne ciasteczka - robic tak do wyczerpania ciasta).

Posmarowac ciasteczka bialkiem, posypac cynamonowym cukrem. Wstawic blache do piekarnika i piec ciasteczka przez 8-10 min. (na srodkowym poziomie piekarnika). Wyjac, zostawic ciasteczka na 5 min. na blasze a nastepnie przelozyc je na kuchenna kratke aby calkowicie wstygly.





poniedziałek, 4 grudnia 2017

Swiateczna babka o smaku spekulatius.



Sezon na przedswiateczne wypieki uwazam za otwarty :) Pierwsza niedziele Adwentu spedzilam w kuchni piekac ciasteczka. To taka moja mala coroczna tradycja. Uwielbiam wybierac przepisy, piec i wyprobowywac nowe smaki. Upieczonymi ciasteczkami obdarowujemy pozniej rodzine i bliskie nam osoby (przepisy na ciasteczka pojawia sie w kolejnym poscie:) Upieklam tez babke o smaku spakulatius. Ciasteczka spekulatius lubie ale nie potrafie zjesc ich w wiekszej ilosci (zdecydowanie wole pierniki). Za to taka babka to co innego :) Wyszla przepyszna! Miekka, puszysta, mocno korzenna. To babka z rodzaju tych, od ktorych nie mozna sie oderwac :) Idealna do kubka kawy z mlekiem. Goraco polecam :)



Swiateczna babka o smaku spekulatius

Skladniki na ok. 15 kawalkow:
250 g miekkiego masla
225 g cukru
4 duze jajka (L) lub 5 mniejszych (M)
250 g maki pszennej
2 lyzeczki przyprawy do ciasteczek spekulatius
2 plaskie lyzeczki proszku do pieczenia
szczypta soli
4 lyzki mleka
2 ciasteczka spekulatius
cukier puder do posypania babki


Piekarnik rozgrzac do temp. 180°C. Forme do babki (o pojemnosci 2 litrow) wysmarowac maslem i oproszyc maka.

Miekkie maslo wrzucic do misy miksera, dodac cukier, zmiksowac na gladka, kremowa mase. Ciagle miksujac, dodawac po jednym jajku. Make wymieszac z proszkiem do pieczenia, przyprawa do ciasteczek spekulatius i szczypta soli, dodac do masy, zmiksowac. Wlac mleko, ponownie zmiksowac. Na koniec dodac do masy grubo pokruszone ciasteczka spekulatius, wymieszac wszystko za pomoca szpatulki.

Wlac mase do przygotowanej formy. Stuknac forma kilka razy o kant stolu aby pozbyc sie pecherzykow powietrza w ciescie. Wstawic forme do nagrzanego piekarnika i piec przez 50-55 min. na drugim od dolu poziomie piekarnika.

Upieczona babke wyjac z piekarnika, odstawic na 10 min. Nastepnie wyjac babke z formy i zostawic do wystudzenia na kuchennej kratce. Przed podaniem oproszyc babke cukrem pudrem.





poniedziałek, 20 listopada 2017

Grochówka z boczkiem.


Grochówke znaja chyba wszyscy :) Ta pyszna i gesta zupa jest idealna na jesienno-zimowy czas. Doskonale rozgrzewa i syci. Kazdy z Was ma na pewno swoj sprawdzony przepis na grochowke. Ja podaje tu swoj, moze komus sie przyda. Goraco polecam i zycze smacznego :)


Grochówka z boczkiem

Skladniki na 4 porcje:
400 g luskanego grochu w polowkach
200 g wedzonego boczku
2 marchewki
1 pietruszka
kawalek selera
biala czesc malego pora
1 cebula
2 zabki czosnku
1 lyzka oliwy
lisc laurowy
po 2-3 ziarenka ziela angielskiego i pieprzu
suszony majeranek
sol
pieprz

Warzywa obrac, umyc, ew. pokroic na mniejsze kawalki. Cebule obrac, drobno posiekac.

Do duzego garnka wlac 6 szklanek wody, dodac warzywa, lisc laurowy, ziele angielskie, ziarenka pieprzu i boczek. Groch oplukac na sicie pod biezaca woda, rowniez wlozyc do garnka. Zagotowac i gotowac na malym ogniu pod przykryciem przez ok. 40 min., az groch bedzie miekki.

Wyjac boczek, osaczyc, pokroic w nieduza kostke i przesmazyc na oliwie. Przelozyc na talerz a na patelni lekko zrumienic posiekana cebule. Jedna marchewke i korzenne przyprawy wyjac z wywaru, pozostala zawartosc garnka zmiksowac.

Wyjeta marchewke pokroic w kostke i razem ze zrumienionym boczkiem i cebula wrzucic do garnka. Wymieszac grochowke z roztartym czosnkiem, doprawic majerankiem, sola i pieprzem. Podawac z grzankami z bulki lub ziemniakami.


poniedziałek, 13 listopada 2017

Salatka z peczaku z piersia kurczaka i brokulami.


Pisalam juz wiele razy, ze bardzo czesto robie salatki. Moj M. zabiera je ze soba do pracy lub jemy je od czasu do czasu na kolacje. Dzis mam cos dla wielbicieli kaszy jeczmiennej - przepis na pyszna i sycaca salatke z kaszy peczak z brokulami i marynowana piersia kurczaka. Z dodatkiem chrupiacych orzechow laskowych i dressingiem na bazie octu cydrowego (lub winnego). Goraco polecam :)



Salatka z peczaku z piersia kurczaka i brokulami
*inspiracja: I. Guerre "Selbst gemacht. Salate"

Skladniki na 4 porcje:
200 g kaszy peczak
1 brokul
2 piersi z kurczaka (po 150 g kazda)
1 zabek czosnku
100 ml oliwy
1 lyzka mielonej papryki
1/2 natki pietruszki
40 g orzechow laskowych

Dressing:
1 lyzka musztardy
3 lyzki octu cydrowego (lub bialego octu winnego)
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz

Czosnek obrac, przecisnac przez praske, przelozyc do miski. Dodac 2 lyzki oliwy, 1 lyzke mielonej papryki, sol i pieprz, wymieszac. Tak przygotowana marynata posmarowac piersi z kurczaka, wlozyc je do torebki foliowej i stawic na 30 min. do lodowki.

W miedzyczasie ugotowac kasze wg przepisu na opakowaniu. Brokuly umyc, podzielic na nieduze rozyczki. Gotowac w lekko osolonej wodzie do miekkosci (wazne, zeby brokuly byly al dente, aby sie nie rozpadaly).

Na grillowej patelni rozgrzac troche oliwy. Piersi z kurczaka wyjac z torebki, smazyc przez 10 min., z obu tron na rumiano. Usmazone mieso zdjac mieso z patelni, pokroic w plasterki.

Natke pietruszki oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek, posiekac. Z pozostalej oliwy, musztardy i octu cydrowego (lub winnego) przygotowac dressing.

Ugotowana kasze osaczyc na sicie, przelozyc do miski. Jeszcze ciepla kasze polac dressingiem, wymieszac, odstawic aby kasza wystygla. Dodac natke z pietruszki i usmazone piersi z kurczaka. Na koniec dodac brokuly, delikatnie wymieszac. Przed podaniem posapac salatke grubo posiekanymi orzechami laskowymi.





poniedziałek, 6 listopada 2017

Plaski pieczony kurczak z harissa i papryka.


Dzis mam dla Was przepis na pieczonego kurczaka. Przygotowalam go wczoraj na obiad i musze powiedziec, ze byl przepyszny (nie moglo byc inaczej, w koncu to przepis Jamiego Olivera;) Kurczaka (najlepiej oczywiscie bio) rozplaszczamy przed pieczeniem (to moj ulubiony sposob pieczenia kurczaka), nacieramy porzadnie pasta harissa i pieczemy z dodatkiem kolorowej papryki i czerwonej cebuli. Podczas pieczenia powstaje nam na kurczaku chrupiaca, mocno pikantna skorka (cos dla wielbicieli ostrych smakow) a mieso jest miekkie i soczyste. No i te pieczone warzywa...byly po prostu obledne... Nie wiem sama co mi lepiej smakowalo: kurczak czy warzywa :) Goraco polecam.



Plaski pieczony kurczak z harissa i papryka
*inspiracja: J. Oliver "Jamies 5-Zutaten-Küche: Quick & Easy" (pol. klik)

Skladniki na 4 porcje:
1 kurczak (najlepiej bio - 1,20 kg)
4 roznokolorowe papryki
2 czerwone cebule
4 lyzki pasty harissa
2 galazki miety (do dekoracji)
troche octu z czerwonego wina
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz

Piekarnik rozgrzac do temp.180-200°C.

Papryki przekroic na pol, usunac gniazda nasienne, umyc i pokroic na duze kawalki. Czerwona cebule obrac, pokroic na cwiartki, oddzielic od siebie poszczegolne warstwy. Pokrojona papryke wymieszac z cebula, ulozyc w duzym naczyniu do zapiekania (40 x 30 cm).

Kurczaka umyc pod biezaca woda, osuszyc, wyciac mu kregoslup, naciac udka i splaszczyc. Do miseczki przelozyc harisse, dodac sola morska i pieprz, wlac troche octu winnego, wymieszac. Tak przygotowana pasta natrzec dokladnie calego kurczaka, ulozyc go na warzywach.

Wstawic naczynie do nagrzanego piekarnika. Piec kurczaka przez 50-60 min. az skorka sie zrumieni i stanie chrupiaca a kurczak bedzie upieczony. Upieczonego kurczaka wyjac z piekarnika, udekorowac listkami miety. Podawac np. z frytkami.


piątek, 27 października 2017

Ciasteczka z maslem orzechowym i "pajakami" z czekolady.


Pomyslalam, ze w tym roku upieke cos na Halloween. Cos "strasznego" co spodoba sie mojemu dziecku. Wybor padl na ciasteczka z maslem orzechowym i "pajakami" :) Tak naprawde to nie obchodzimy Halloween, polska tradycja jest nam o wiele blizsza (pomimo tego, ze tu w Niemczech Halloween jest bardzo popularnym swietem). Kazda okazja jest jednak dobra aby upiec cos slodkiego :) Tym bardziej, ze na oproznienie czekal sloik masla orzechowego (na kanapki po prostu nie do przejedzenia:) Jakie sa ciasteczka? Po prostu pyszne! Delikatne, kruche i pelne kalorii :) Goraco polecam.



Ciasteczka z maslem orzechowym i "pajakami" z czekolady

Skladniki na 16-18 ciasteczek:
125 g miekkiego masla
125 g kremowego masla orzechowego (ze sloika)
125 brazowego cukru
175 g maki orkiszowej jasnej (lub maki pszennej)
szczypta soli
1 lyzeczka proszku do pieczenia
ok. 40 g czekoladowych groszkow
50 g kuwertury z ciemnej czekolady (lub 50 g gorzkiej czekolady)

Dwie duze blachy z wyposazenia piekarnika wylozyc papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzac do temp. 180°C.

Miekkie maslo przelozyc do misy miksera, dodac maslo orzechowe, cukier i szczypte soli, zmiksowac na gladka mase. Make orkiszowa wymieszac z proszkiem do pieczenia, dodac do masy, krotko zmiksowac.

Za pomoca lyzki do lodow nabierac porcje ciasta (maczajac ja w cieplej wodzie bo ciasto sie klei), wciskac w nie po pare sztuk czekoladowych groszkow. Nastepnie wylozyc mase z lyzki na przygotowana blache zachowujac odstepy (ciastka rosna podczas pieczenia). Za pomoca lyzeczki maczanej w wodzie splaszczyc i wygladzic powierzchnie ciastka. W kazde ciastko wlozyc kolejne 3-5 czekoladowych groszkow (z tych groszkow powstana pozniej "pajaki").

Wstawic kolejno blachy z ciastkami do nagrzanego piekarnika. Piec 13-15 min. az ciastka sie zrumienia i urosna. Wyjac z piekarnika, odstawic na 10-15 min. aby ciastka przestygly a nastepnie przelozyc je na kuchenna kratke i odstawic do calkowitego wystygniecia (trzeba to robic delikatnie poniewaz ciastka sa bardzo kruche).

Czekolade lub kuwerture stopic na parze, przelozyc ja do foliowego woreczka. Odcias malutki rog woreczka i wyciskac czekolade tworzac wokol czekoladowych groszkow nogi pajaka. Odstawic aby czekolada zastygla.




czwartek, 12 października 2017

Smoothie szpinakowe z jablkiem i mlekiem owsianym.


Zdrowe, warzywno-owocowe smoothies na dobre zagoscily w mojej kuchni. Dzis zapraszam wiec na kolejny zielony koktajl pelen witamin. Koktajl ze szpinaku z dodatkiem bananow, jablka i mleka owsianego. Zamiast mleka owsianego mozna uzyc mleka migdalowego, sojowego czy ryzowego (ew. wody). Taki koktajl idealnie nadaje sie na pierwszy posilek (chociaz ja lubie pic go o kazdej porze dnia :) Jest zdrowy i pyszny, dodaje energii. Goraco polecam :)



Smoothie szpinakowe z jablkiem i mlekiem owsianym
*inspiracja: "Zielone koktajle"

Skladniki na 2 porcje:
2 garsci szpinaku
2 dojrzale banany (najlepiej zamrozone)
2 jablka
2 szklanki mleka owsianego (ew. wody, mleka migdalowego, sojowego czy ryzowego)

Szpinak umyc, osuszyc. Jablka obrac, usunac gniazda nasienne, pokroic w kostke. Swieze banany obrac ze skorki, pokroic w plasterki.

Szpinak przelozyc do kielicha blendera. Wlac mleko owsiane, zmiksowac. Dodac owoce, ponownie zmiksowac do uzyskania jednolitej konsystencji.

Przelac do szklanek i podawac od razu po przygotowaniu.


poniedziałek, 9 października 2017

Drozdzowa gwiazda z orzechami, cynamonem i kardamonem.


Jesienna pogoda nie nastraja w tym roku optymistycznie...wciaz wieja porywiste wiarty i pada deszcz. Nie chce mi sie wychodzic z domu i najchetniej zapadlabym juz w sen zimowy i obudzila sie dopiero wiosna (niestety to jedno z marzen nie do spelnienia :) Postanowilam wiec umilic sobie i calej mojej rodzinie te pochmurne, jesienne dni i upieklam w weekend drozdzowe buleczki w ksztalcie gwiazdy (no moze gwiazda nie wyszla mi dokladnie tak, jak powinna ale jak na pierwszy raz jestem zadowolona :) Do drozdzowych wypiekow mam wielka slabosc...szczegolnie tych skandynawskich z nadzieniem z orzechow, cynamonu i kardamonu. Nie moge sie im oprzec a zapach rozchodzacy sie po domu podczas pieczenia wprawia mnie w blogi nastroj :) Przepis znalazlam w jednej z najnowszych ksiazek o kuchni skandynawskiej. Ciasto jest mieciutkie, swietnie sie z nim pracuje a po upieczeniu buleczki sa mega pyszne (to takie cynamonowo-kardamonowe buleczki w ksztalcie gwiazdy). Goraco polecam :)

Polecam tez: drozdzowe slimaczki cynamonowe z lukrem (klik), kardamonowe drozdzowki z serem i ananasem (klik) i drozdzowe slimaczki cynamonowo-kardamonowe (klik)



Drozdzowa gwiazda z orzechami, cynamonem i kardamonem
*inspiracja: Bronte Aurell "So schmeckt Skandinavien" (z moimi malymi zmianami)

Skladniki na 20 buleczek:
300 ml mleka + troche do posmarowania ciasta
80 g masla
25 g swiezych drozdzy (lub 2,5 lyzeczki suszonych)
50 g cukru
2 lyzeczki mielonego kardamonu
375 g maki pszennej + 4 lyzki (typ 550)
80 g maki zytniej (dalam typ 720)
1/2 lyzeczki soli
1 jajko, rozmacone

Nadzienie:
100 g miekkiego masla
3 lyzeczki mielonego cynamonu
1 lyzeczka mielonego kardamonu
125 g brazowego cukru trzcinowego
25 g cukru
70 g posiekanych migdalow i orzechow laskowych

Syrop:
3 lyzki golden syrup (lub miodu)
6 lyzek wody

Lukier:
100 g cukru pudru
sok z cytryny (lub goraca woda)

Maslo rozpuscic w rondelku, wlac mleko, lekko podgrzac. Nastepnie dodac swieze drozdze, wymieszac, zeby drozdze sie rozpuscily (jesli uzywamy suszonych drozdzy nalezy je wymieszac z cieplym mlekiem, przykryc folia spozywcza i odstawic na 15 min. aby porosly, pozniej dodac rozpuszczone maslo, wymieszac - rozczynu ze swiezymi drozdzami nie odstawiamy do wyrosniecia).

Przelac mleko z drozdzami do misy miksera, dodac cukier i kardamon, wymieszac. Nastepnie dodac oba rodzaje maki, sol i polowe rozmaconego jajka, miksowac przez 5-10 min. az ciasto bedzie miekkie i bedzie odstawac od scianek miski. Przykryc miske folia spozywcza i odstawic w cieple miejsce na 40 min. aby ciasto podwoilo objetosc.

Przygotowac nadzienie: miekkie maslo wymieszac z cukrem, cukrem trzcinowym, cynamonem i kardamonem na gladka mase, odstawic.

Wyrosniete ciasto przelozyc na posypana maka stolnice, krotko zagniesc (jesli ciasto bedzie za luzne podsypac wiecej maki). Podzielic ciasto na dwie rowne czesci. Pierwsza czesc ciasta rozwalkowac na prostokat o wymiarach 40x50 cm, posmarowac polowa nadzienia, posypac 1/3 posiekanych orzechow, zrolowac scisle zaczynajac od dluzszego boku. To samo zrobic z druga polowa ciasta posypujac nadzienie kolejna czescia orzechow.

Oba rulony z ciasta polozyc na duza blache (z wyposazenia piekarnika) wylozona papierem do pieczenia, zlepic ich konce tworzac kolo. Nastepnie za pomoca nozyczek ponacinac ciasto na 20 kawalkow (nie przecinajac do konca). Wywijac kawalki na przemian raz do gory, raz w dol tworzac gwiazde (kazdy z kawalkow lekko splaszczyc).

Przykryc ciasto czysta sciereczka i odstawic na 30 min. do wyrosniecia. Piekarnik rozgrzac do temp. 200°C. Pozostale jajko wymieszac z odrobina mleka, posmarowac nim wyrosniete ciasto. Wstawic blache z ciastem do nagrzanego piekarnika i piec przez 20-25 min. az sie zrumieni.

Przygotowac syrop: do rondelka wlac golden syrup (lub miod) i wode, podgrzac. Upieczone ciasto wyjac z piekarnika, jeszcze cieple posmarowac przygotowanym syropem, posypac pozostalymi orzechami. Odstawic ciasto na 10-15 min. aby lekko przestyglo.

Przygotowac lukier mieszajac cukier puder z ciepla woda lub sokiem z cytryny. Polac nim jeszcze cieple ciasto. Odstawic aby lukier zastygl a ciasto wystyglo.




czwartek, 5 października 2017

Salatka z orkiszu z grillowana cukinia, baklazanem i serem kozim.


Dzis zapraszam na pyszna i zdrowa salatke z orkiszu z grillowana cukinia i baklazanem. Polana sosem przygotowanym z bazylii, czosnku, oliwy i octu balsamicznego (mozna tez np. do gotowego pesto bazyliowego dodac troche oliwy i ocet balsamiczny). Ta salatka jest nie tylko idealnym daniem kolacyjnym ale mozecie ja tez zapakowac do pudelka i zabrac ze soba do pracy :) Goraco polecam.



Salatka z orkiszu z grillowana cukinia, baklazanem i serem kozim
*inspiracja: Isabelle Guerre "Selbst gemacht. Salate"

Skladniki na 4 porcje:
250 g orkiszu w ziarnach
1 baklazan
2 cukinie
250 g pomidorkow koktajlowych
100 g sera koziego (np. Crottin de Chavignol) lub ew. sera feta
ew. 1 czerwona cebula (ja nie dalam)

Sos:
1 peczek bazylii
2 zabki czosnku
100 ml oliwy
2 lyzki octu balsamicznego
sol morska
swiezo mielony czarny pieprz

Orkisz oplukac pod zimna, biezaca woda, osaczyc. W garnku zagotowac wode z sola i ugotowac orkisz wg przepisu na opakowaniu (al dente). Osaczyc, przelac zimna woda, przelozyc do miski.

Cebule obrac (jesli uzywamy), pokroic w 5 mm plasterki. Cukinie i baklazana umyc, osuszyc, pokroic wzdluz w cienkie plasterki (baklazan w 1 cm paski, cukinie za pomoca obieraczki do warzyw w cienkie paseczki).

Rozgrzac patelnie grillowa (lub grill), smazyc plastry warzyw az beda miekkie (mozna je lekko posmarowac oliwa). Pomidorki koktajlowe umyc, osuszyc, przekroic na pol lub pokroic na cwiartki.

Bazyle oplukac, osuszyc, oderwac listki od galazek. Czosnek obrac i razem z polowa bazylii, oliwa, sola i pieprzem zmiksowac na gladki sos. Dodac ocet balsamiczny, wymieszac. Gotowy sos wymieszac z orkiszem. Nastepnie dodac grillowane warzywa i pomidory, wymieszac.

Przelozyc salatke do duzej miski. Ser kozi pokroic w cienkie plasterki, posypac salatke. Przed podaniem udekorowac salatke pozostala bazylia.